Hva du kan gjøre selv for å unngå forstoppelse

Forstoppelse kan alle oppleve, og det er ikke alltid man vet hvorfor. Men det kan finnes visse forbindelser mellom livsstil og hard mage. Ved å endre på en del av dine vaner, kan du selv bidra til å unngå forstoppelse.

Drikk mer
Tørr avføring blir lett hard. Drikk et ekstra glass vann til maten – spesielt hvis du spiser fiberrik kost.

Spis mer fiberrik mat
Fiber fra grønnsaker, gryn, visse typer frukt og fullkornsprodukter kan hjelpe magen til å holde tarminnholdet mykt. Kutt ned på lyst brød, pasta og hvit ris.

Mosjoner
Regelmessig mosjon hjelper tarmene å gjøre jobben sin.

Gå på toalettet!
Ikke vent når kroppen sier fra om at det er på tide å gå på toalettet. Hvis du holder igjen, kan forstoppelsen bli verre. Forsøk å gå regelmessig på toalettet – etter at du har spist pleier å være en god anledning.

Reduser stress
En del opplever at de lettere blir forstoppet når de er stresset i hverdagen. Mosjon kan også bidra til å lindre stress.

Lakserende legemiddel har best dokumentert effekt!
Forandrede mat- og mosjonsvaner kan bidra, men det som har best påvist effekt ved forstoppelse er lakserende legemidler, som fås reseptfritt på apotek.

MOVICOL® er et osmotisk avføringsmiddel som gradvis mykner opp avføringen så den lettere kan passere i tarmen – en myk start for harde mager.

 

Gå på toalettet som vanlig i løpet av 1–2 dager.

Reseptfritt på apotek når du trenger det.

Därför bli man förstoppad

Stress og uregelmessige måltider?
Alle blir harde i magen iblant.

Så använder du MOVICOL®

Drikkeklar eller i doseringspose – MOVICOL® er enkel å bruke.

Norgine
Norgine